ثبت روزانه 60 هزار سند در سامانه ثبت اکترونیکی اسناد رسمی                                                         
                 رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بيان اين که سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی هم اکنون در وضعيت مناسبي قرار دارد ، گفت : در حال حاضر روزانه بيش از 60 هزار سند رسمي به صورت الکترونيکي ثبت مي شود
نوشته شده در شنبه 20 مهر 1392برچسب:,ساعت 21:57 توسط امیرعلیزاده| |

 سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه سردفتران می‌گفتند ثبت آنی قانونی نیست، خیلی قابل دفاع نبوده است

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص موضوع ثبت آنی که مشکلی بین سردفتران و سازمان ثبت اسناد به وجود آورده است، اظهار دشت: سردفتران به این موضوع قائل بودند که براساس قانون پنجم توسعه باید مقدمات کار در زمینه ثبت آنی فراهم شود و اینکه به طور حتم نباید تمام ثبت‌ها زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد و به صورت سراسری در این زمینه اقدام شود که از سازمان ثبت اسناد نیز آمده بودند و دفاعیات خود را ارائه دادند که این جلسه روز یکشنبه برگزار شده بود.

محمدعلی اسفنانی افزود: اینکه سردفتران می‌گفتند ثبت آنی قانونی نیست، خیلی قابل دفاع نبوده است و این موضوع که در پهنای باند و سرویس‌دهی ضعف وجود دارد، مطرح بوده که کمیته‌ای برای بررسی فرستاده شده است. مدیر وبلاگ کتابت عدل بر این معتقد است که سردفتران با اصل موضوع ثبت آنی هیچ وقت مشکلی نداشته وندارند ولی مشکل در فراهم سازی بستر  موضوع فوق بوده که برای شروع موضوع به این مهمی بستری فراهم نشده بود که این مسئله  باعث شد به مدت 10 روز از 26 شهریور با قطعی های مستمر ووصل نشدن وی پی ان ، دفاتر نتوانند سندی تنظیم نمایند که این مسئله باعث گردید که سران دفاتر که در جبهه مقدم این قضیه بودند به مردم جواب پس بدهند که این باعث نارضایتی مردم و هم چنین دفاتر اسناد رسمی که با هزینه های سنگین اجاره بها وهزینه های جاری و حقوق کارمند و غیره ... مواجه بودند که الحمدالله این مشکل هم تا حدودی با راهکار های ریس محترم سازمان ثبت اسناد واملاک وسایر مسئولین ذیربط  حل گردیده است و انشااله روز به روز نیز بهتر وبروز تر خواهد گردید

نوشته شده در شنبه 20 مهر 1392برچسب:,ساعت 21:42 توسط امیرعلیزاده| |
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور  اسلامی ایران طی حکمی سرکار خانم شهیندخت مولاوردی سردفتر اسناد رسمی 1012 تهران  و مدیر محترم وبلاگ دفتر را به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد . متن حکم چنین است :

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم شهیندخت مولاوردی

به استناد اصل ۱۲۴ قانون اساسی و نظر به تجارب ارزشمند سرکار عالی، به  موجب این حکم شما را به عنوان «معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده»  برمی‌گزینم.

امید است با عنایات الهی، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری  اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

 

مدیر وبلاگ کاتب عدل این موفقیت را به جامعه سردفتری تبریک گفته و آروزی موفقیت برای سرکار خانم شهیندخت مولاوردی دارد

نوشته شده در چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:انتصاب جدید,افتخارجامعه سردفتران,ساعت 20:43 توسط امیرعلیزاده| |

در وبگردی شبانه به مطلب و درد دلی از همکارمان جناب مهدوی که شیوائی قلمش ستودنی است در وزین وبلاگش برخوردم دریغم آمد شما را شریک وبگردی خود ننمایم .... گلایه جناب مهدوی را میخوانیم و از ایشان نیز گله میکنیم که چرا نیستید و چرا نمینویسید .... امیدوارم عدم ذکر ممنوعیت در انتشار مطالب جوازی باشد برای حقیر در انتشار مطلب ...

 .برآن بودم تا بنا به دلایلی ، دیگر پستی نگذارم اما، ما درچه  خیال و فلک کج مدار در چه خیال ! ثبت آنی اسناد، کابوسی شده برای ما ، آیا هر کسی می تواند با صدور دستوری ایجاد تکلیف کند ؟ اگر تکلیف ، مستلزم  هزینه ای باشد ، هزینه اش با کیست ؟ اگر تکلیف را استلزام ضرر باشد ، چه کسی از عهده ضرر ، بر خواهد آمد؟ اگر تکلیف مخالف قانون باشد ، تکلیف چیست ؟ اگردر اجرای تکلیف سب و لعنی به ما شود ، آیا ما بری از آنها هستیم ؟ اگر فردا روزی، کسی میل فرماید که سردفتران باید لباس فلان فرم بپوشند و خودکار بهمان رنگ استفاده نمایند  و یا پای پیاده بروند و بیایند و یا با فلان زبان تکلم کنند ویا اصلا" در محل کار خود، حرف نزنند! و .... باید طریقه مرضیه ، سمعا" و طاعتا"را در پیش گرفت ؟ آقایان روزی خود و خانواده محترمشان را از محل وجوهی که در فیش حقوقیشان از خزانه عمومی تاٌمین می شود ، می برند . اگر اینترنت قطع باشد ، اگر وی پی ان وصل نشود ، اگر سخت افزار خراب شود ، اگر سرور راه ندهد ، اگر سرور خطا بگیرد ، و اگر .........چه کسی به بنده دیناری کرم می کند تا : رایانه بخرم ، چاپگر ابتیاع نمایم ، اینترنت پرسرعت بخرم ، حقوق و مزایای کارگر بدهم ، مال الاجاره بدهم ، حق بیمه کارکنان بدهم، هزینه مصارف آب ، برق ، تلفن و گاز بدهم ،لوازم التحریر بخرم ، و...... تازه هزینه خانواده بماند ......آری، خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود .  آقایان جایشان گرم و نرم بادا ، اگر برای تنظیم و ثبت یک سند حتی ده ساعت کسانی معطل شوند ککشان نخواهد گزید ! عجب اینکه دوستان شبانه سند می نویسند و ایام تعطیل چراغ دفترشان روشن است ! حیاط خلوت برچیده شد! اما آشپزخانه و هال و سرویس بهداشتی و .... مفتوح گردید . علت چیست که ، هرفرمانی را صادر می فرمایند؟! آیا واقعآ" سردفتران از منظر حقوق اداری ، کارمندان اداره ثبت هستند ؟! به چه دلیل ، بدون مهیا بودن شرایط < به معنای واقعی کلمه >، فرمان صادر می شود ؟ آیا فرمان فرمایان خود را پاسخگو  می بینند ؟ آیا شجاعت به اعتراف اشتباه دارند ؟ آیا در مقابل خدا و خلق خدا، خود را مسؤل می دانند ؟ دیگر کتابت از میان رفت ، کاتبی ، مضمحل شد ، دیگرکریمه < ن والقلم و ما یسطرون> منتسب به ما نیست ، دیگر آیه شریفه تداین ، و امربه کتابت ، به ما  برنمی گردد ، دیگر احتیاج نیست تا حقوقدان باشی بلکه اگر از رایانه سر در بیاوری، شدی سردفتر . دیگر طرفین معامله عملا" انشاء نمی کنند ، بلکه فقط املاء معاملات است، آنهم توسط کارمند دفترخانه. دیگر هر قدر بد خط باشی اصلا" ایرادی ندارد، چون چاپگرت عوضت خوش خط است ، در فردایی دیگر سراغ حق التحریر می روند ، چرا ؟ چون ، چگونه برای چیزی که تحریر نمی کنید ، حقی می طلبید . اساسا" این منصب  را مدتهاست که کم رنگ و کم رمق ساخته اند . شأن آن نیست تا ،داد خواست ثبت کند یا محاسبه مالیات نماید یا .......من آنچه شرط بلاغ بود با تو گفتم ، تو خواه پند گیر ، خواه ملال .  البته باید اذعان داشت که موجبات بسیاری از این ناروایی هایی که بر ما روا داشته اند را، همکارنمایانی فراهم کرده و می کنند .و باز البته متشرعان نیک می دانند که به گناه دیگران، بی گناهان را نباید مجازات نمود . در خاتمه امیدوارم تا مسؤلین محترم با سعه صدربه این گلایه ها نگریسته ،و تمام  هم  خود را در حل این معضل ورفع این تحمیل شاق و تکلیف ما لایطاق ، قرار دهند و اگرمسؤلی  با خواندن این مطالب رنجشی در خود، از اینجانب  احساس کرد، بداند که بدرد مسؤلیتی که به او محول شده نمی خورد و لاغیر .  والعاقبة للمتقین       از مطالب وزین وگرانقدر میرزا بنویس
نوشته شده در سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:,ساعت 19:18 توسط امیرعلیزاده| |

     در خصوص مصاحبه تلویزیونی جناب آقای تویسرکانی یادآوری چند نکته خالی از لطف نمی باشد:

            1-بدون شک اجرای طرح ملی موسوم به  ثبت آنی موجب سرگردانی عده ای از شهروندان در شهرهای مختلف و تحمیل هزینه های ناخواسته  و ایجاد نارضایتی در آنان شده است و گزارش تلویزیونی خبرنگاران و حضور جناب آقای تویسرکانی در مصاحبه تلویزیونی بیانگر این است که مشکلاتی برای مردم و  سردفتران بوجود آمده است و ایشان بعنوان مقام مسئول برای پاسخگو یی و شفاف سازی و اعلام برنامه سازمان ثبت برای حل مشکلات در صدا سیما حاضر شده اند ، اما وقتی مجری تلویزیون  با استناد به گزارشات، ازنابسامانی سیستم ثبت آنی و نارضایتی و شکایات مردم بعنوان گله تعبیر نمود حتی ایشان عنوان گله را هم انکار نمود  تا چه رسد به نارضایتی وشکایات را!

 یعنی وقتی آقای تویسرکانی و صدا و سیما وقت خود را برای مصاحبه تلویزیونی اختصاص میدهند پس قطعا" مشکل و نارضایتی وجود دارد .هرچند که انکار  اولیه ایشان از وجود مشکلات ،باور عمومی را سخت گردانید.

           پسندیده تر آن بود که ریاست محترم سازمان ثبت ضمن پذیرفتن مشکلات و موانعی که در اوایل اجرای هر طرح عظیم و ملی اجتناب ناپذیر است ، از صبر و حوصله مردم و همکاری دفاتر اسناد رسمی در اجرای ثبت آنی که بیشترین بار مالی را به آنان تحمیل نموده است تشکر وقدردانی بعمل آورد . چون بیشترین بار مالی ثبت آنی به دفاتر اسناد رسمی و مردم تحمیل شده است . حداقل تاکنون هر دفترخانه برای اجرای طرح ثبت آنی بابت خریداری توکن ،مودم ، اینترنت پرسرعت و هزینه های نرم افزاری و سخت افزاری و... که از لوازم ضروری اجرای ثبت آنی میباشد ، بیش از  000/300 تومان هزینه نموده است.

(000/000/460/ 2 تومان  =8200 دفترخانهx 300000 تومان ) میباشد. و مراجعه ناموفق 75000 نفر ارباب رجوع به دفترخانه ها در روزهای اولیه اجرای ثبت آنی ، اگر در هر مراجعه ناموفق حتی 2000 تومان هزینه برای ارباب رجوع داشته باشد:

 (000/000/150تومان=75000x 2000) می شود. هزینه های اقامت اجباری در شهر های دیگر به امید تنظیم سند، و پرداخت وجه التزام و جریمه تاخیر و  سود بانکی و... هم باید  به مبا لغ فوق اضافه گردد. لذا انصاف این است که صبر وبردباری آنان را ستود و از اینکه هزینه اجرای طرح را به جان و مال خریده اند از آنان تشکر کرد.

        اما متاسفانه لحن آقای تویسرکانی این دیدگاه را به بیننده القاء نمود که دفاتر اسناد رسمی در تقابل با سازمان ثبت وبا ایجاد تردید در مردم  ،مانع از اجرای این طرح ملی هستند .

      3- برنامه تلویزیونی میبایست بصورت مناظره و باحضور نماینده ای از کانون سردفتران و دفتریاران که مطلع از مشکلات حقوقی وفنی اجرای ثبت آنی و تالی فاسد اجرای آن در آینده و مغایرت آن با قوانین موضوعه صورت گیرد ، تانماینده کانون بتواند نقش دفاتر اسناد رسمی در اجرای ثبت آنی را برای مردم تبیین وبا استناد به  آمار و اطلاعات ، پیشنهادهای لازم برای اصلاح روند کار ارائه نماید . وهمچنین در مورد آماری که جناب آقای تویسرکانی اعلام نمودند به همراه دارند و تقاضای عدم پخش مصاحبه و عذر خواهی خانم سردفتر  توضیح دهد.

           و باید تعدادی از پیامک های ارسال شده به برنامه خوانده میشد و با بازپخش تعدادی از تماسهای تلفنی  ضبط شده شهرهای مختلف مشکلات ثبت آنی به اطلاع مسئولین ذیربط میرسید. و انتظار میرود در برنامه بعدی پیش بینی شود.

      4- متاسفانه 18000 ساعت نفر  آموزش ثبت آنی فقط در تهران و استانهای نزدیک به تهران بوده است و کاش سازمان ثبت 18 دقیقه را هم به آموزش دفاتر اسناد رسمی استان دور افتاده و پهناور کرمان اختصاص میداد. چون اعضای  کانون سردفتران کرمان با همکاری کارکنان دفترخانه های خود  و با روش آزمون و خطا و بصورت ناقص  ، آموزش ورود به سیستم ثبت آنی را دریک جلسه دو ساعته در شهرهای مختلف عهده دار گردیدند و ازتعداد حدود 170 نمونه سند  پیش بینی شده در سیستم ثبت آنی که فیلد ها و پیش فرضهای هرکدام از آنها بادیگری متفاوت است ، تنها به آموزش نصف و نیمه یک یا دو نمونه سند  بسنده شد.از طرفی برنامه کامپیوتری که علیرغم 18000ساعت آموزش قابل اجرا نباشد ،خود نشانگر این است که در برنامه نویسی، قابلیتهای سخت افزاری و نرم افزاری سیستمهای کامپیوتری  معمول و متعارف مورد استفاده در دفاتر اسناد رسمی رعایت نشده است .بطوریکه وارد کردن ساده ترین تعهدنامه ها بعلت قطعی و طول کشیدن مدت بار گزاری داده ها گاه تا نیم ساعت طول میکشد.

   5- آقای تویسرکانی اظهار نمودند تعداد اسناد تنظیم شده در این مدت ، 30 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. لطفا"در جلسه بعد روشن فرمایند که افزایش ، شامل چه نوع اسنادی بوده است ؟چون حتی اگر از 4هفته یک ماه ،حتی در  یک هفته اولیه هم سند تنظیم نشده باشد 25درصد کاهش را نشان میدهد .  و چون مردم از تعطیلی و نیمه تعطیلی دفاتر اسناد رسمی در اوایل شروع به کار ثبت آنی اطلاع کامل داشته اند،لذا اعلام  افزایش 30 درصدی اسناد ،  و ارائه آمار کلی و غیر شفاف  موجب ایجاد  بد بینی مردم  نسبت مسئولین میگردد.            

         6- آقای تویسرکانی در قسمتی از بیانات خود اعلام نمودند که هدف از اجرای طرح ثبت آنی حذف واسطه ها و جلوگیری از فساد مالی در چرخه تنظیم اسناد میباشد . واین سوءتفاهم ایجاد شد که شاید منظور وی  دفاتر اسناد رسمی باشند ، با توجه به اینکه ایشان بعدا" اعلام نمودند عده ای به ایشان مراجعه،  و گفته اند که  با اجرای  سیستم ثبت آنی منافع آنان به خطر افتاده است، شایسته است در جلسه بعد صراحتا" نام واسطه ها را اعلام و مشخص نمایند که منظور از آنانی  که  به روایت ایشان مسئول تحویل استعلامات می باشند  چه کسانی هستند ؟ تا  از دفاتر اسناد رسمی که ریاست عالیه و مسئولیت نظارت بر  آنها بعهده خود ایشان است رفع سوء تفاهم  نمایند.

 

      7-اظهارنظر صریح آقای مهندس جهانگرد مسئول زیرساخت مخابرات، که  خود مشاور سازمان ثبت در اجرای سیستم ثبت آنی بوده است در پذیرفتن اینکه مخابرات در ارائه خدمات به دفاتر اسناد رسمی واجرای سیستم ثبت آنی دچار نقایصی بوده است ستودنی و در خور تشکر است و میبایست فرهنگ پذیرفتن نقایص و کاستیها در همه مسئولین نهادینه شود تا با شناخت نسبت به نقایص در رفع آنها کوشیده و به آنجایی  برسیم که شایسته شان ایران و ایرانیست.        برگرفته از سایت جامعه سردفتران کرمان                                                                      

 

نوشته شده در سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:,ساعت 19:16 توسط امیرعلیزاده| |
شفاف سازی معاملات یکی از مزایای اجرای سامانه ثبت الکترونیکی اسناد رسمی است
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: اجرای طرح ثبت الکترونیکی اسناد رسمی باعث شفاف سازی معاملات می شود / برخی افراد با اجرای این طرح مشکل مبنایی دارند.
نوشته شده در پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:,ساعت 21:24 توسط امیرعلیزاده| |

اطلاعيه سازمان امورمالياتي كشور درخصوص ماليات نقل وانتقال برخي خودروهاي جديد به شماره 375/260/ص مورخ 1392/06/26 در پرتال کانون درج گردیده است همکارانی که عضو پرتال کانون سردفتران و دفتریاران می باشند می توانند جهت اطلاع مشاهده و اخذ پرینت به پرتال کانون مراجعه نمائید ودوستانی امکان مراجعه ویا دسترسی به سایت کانون را ندارند می توانند از این وب سایت استفاده نمایند

 

 

 

 

 

نوشته شده در پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:,ساعت 14:56 توسط امیرعلیزاده| |
معاون سازمان امور مالياتي خبر داد: 15 مهرماه آخرين مهلت پرداخت ماليات بر ارزش افزوده News
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشور 15مهرماه را پايان مهلت پرداخت ماليات ارزش افزوده تابستان 92دانست و گفت: مؤديان بايد ضمن ارائه اظهارنامه در مهلت مقرر، ماليات را به حساب هاي تعيين شده واريز کنند. به گزارش رسانه مالياتي ايران، عليرضا طاري بخش، در مورد مهلت ارائه اظهارنامه ماليات ارزش افزوده تابستان سال جاري، گفت: مؤديان ماليات ارزش افزوده مکلفند در پايان هر فصل حداکثر تا 15 روز پس از پايان هر فصل، ماليات متعلقه به همراه اظهارنامه را پرداخت کنند. وي افزود: بر اين اساس مهلت پرداخت ماليات ارزش افزوده 92 در 15 مهرماه 92 به پايان مي رسد و مؤديان ضمن ارائه اظهارنامه در مهلت مقرر ماليات را به حساب هاي تعيين شده واريز کنند و در غير اين صورت مشمول جرايم مقرر در قانون خواهند شد. معاون سازمان امور مالياتي کشور همچنين در خصوص 10 صنف جديدي که مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده شده اند، اظهارداشت: براساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه، مقرر شده است، صاحبان مشاغل تا پايان سال دوم برنامه بر اساس اولويت ملزم به استفاده از سامانه هاي فروش شوند بر اين اساس 10 صنف براي سال آينده فراخوان شد هاند که بايد از ابتداي سال آينده نسبت به نصب، راه اندازي و استفاده از صندوق مکانيزه فروش اقدام کنند. وي تصريح کرد: صاحبان مشاغل مشمول استفاده از سامانه هاي فروشگاهي در صورت عدم استفاده از اين سامانه، ضمن محروم شدن از معافيت مالياتي موضوع ماده 101 قانون ماليات هاي مستقيم، هزينه هاي آن در همان سال از درآمد مشمول ماليات آنان کسر خواهد شد. طاري بخش ادامه داد: با توجه به اينکه متولي انجام اين کار وزارت صنعت است، طبق اطلاعي که از آنها گرفته ايم حدود 800 هزار مؤدي در حال استفاده از صندوق مکانيزه فروش هستند.
 
 
 
نوشته شده در پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:,ساعت 13:16 توسط امیرعلیزاده| |
 
 بخشنامه جدید رییس قوه قضاییه                                      
                         

 

 بخشنامه جدید رییس قوه قضاییه برای چک بی محل

           
آیت ا... آملی لاریجانی رؤسای کل دادگستری استانها و دادستان‌های سراسر کشور را موظف کرد فهرست اسامی و مشخصات افرادی را که به اتهام صدور چک بی‌محل تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و محکوم شده‌اند را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال کنند تا اقدامات مناسب به منظور جلوگیری از افتتاح حساب جاری از سوی آنان و دریافت دسته چک صورت گیرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، متن کامل بخشنامه رئیس قوه قضاییه به شرح زیر است: رؤسای کل دادگستری استانها و دادستانهای سراسر کشور نظر به توسعه فن‌آوری اطلاعات در قوه قضاییه و در اجرای ماده 21 اصلاحی قانون صدور چک که مقرر می‌دارد: «بانکها مکلفند کلیه حسابهای جاری اشخاصی را که بیش از یکبار چک بی‌محل صادر کرده و تعقیب آنها منتهی به صدور کیفرخواست شده باشد، بسته و تا سه سال بنام آنها حساب جاری دیگری باز ننمایند»، مقتضی است مراجع قضایی سراسر کشور ترتیبی اتخاذ نمایند تا فهرست و مشخصات افرادی که تعقیب آنها به اتهام صدور چک بی‌محل منتهی به صدور کیفرخواست شده است، از طریق سیستم مدیریت پرونده قضایی (CMS) به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال گردد. مرکز مزبور نیز موظف است پس از جمع آوری و پردازش مناسب اطلاعات، مشخصات کامل افراد را در اسرع وقت و به صورت برخط (آنلاین) به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید. نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه برعهده دادستان کل کشور می‌باشد.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه  *** به نقل از درگاه اینترنتی خبر آن لاین ***

برگشت به بالای صفحه
 
 
       
نوشته شده در چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:,ساعت 10:42 توسط امیرعلیزاده| |

 

«کاتب بالعدل» یا «کاتب بالامر»!

 

 

 

 

 

آنچه در روزهای اخیر بر «ثبت آنی معاملات» می‌گذرد و ناکار آمدی آن اعتراض مجامع حقوقی، سردفتری را موجب شده، حاوی نکات مهمی‌است که متاسفانه جای خالی نقد و بررسی کارشناسانه آن به‌وضوح دیده می‌شود.اختلال سامانه ثبت آنی معاملات در هفته آغازین اجرای آن که باعث تضییع حقوق شهروندان و ورود ضررو زیان بسیار ی به آنان و بالاخص به مجریان طرح ( دفاتر اسناد رسمی‌) شد، یک روی اتفاقات اخیر است و همانگونه که در یادداشت قبل به عرض رساندم موجی از اعتراضات و عدم رضایت شهروندان و نیز احساس عدم امنیت شغلی کارکنان دفاتر اسناد رسمی‌را به همراه داشته است.
 
نبود نظارت مطلوب و کارشناسی بی‌طرفانه ، مسیر منفعت طلبی و قلب واقعیت تنظیم اسناد رسمی‌را برای عده ای فراهم كرده است.اما روی دیگر مطلب، بحث و بررسی مطابقت «ثبت آنی معاملات » و دستورالعمل‌های آن با برخی قوانین و مقررات حقوقی، ثبتی موجود و رفع مغایرت‌های موجود است که بررسی کامل و جامع آن در این یادداشت میسر نیست.
 
مختصر اشاره اینکه سردفتران، با استناد سوگندی که یاد می‌کنند و با عنایت به آیه شریفه قرآن کریم، «کاتب بالعدل» نام گرفته اند و در پیشینه اجتماعی و فقهی و حقوقی آنان مهم‌ترین عنوان، هدایت کارشناسانه خواست و اراده آزاد افراد جامعه و تبدیل و تعدیل آن در مسیر مقررات شرعی و حقوقی و نهایتا تنظیم صحیح و عادلانه این روابط در قالب اسناد رسمی‌است. این ویژگی منحصربه‌فرد شغل سردفتران است.لذا مسئولیت‌های متعددی را در اجرای وظایف و اختیارات خود متحمل می‌شوند.
« ثبت آنی معاملات»، به‌صورتی که الان ارائه می‌شود – مانند برخی تغییرات سال‌های اخیر در زمینه نحوه پرداخت وجوه به دفاتر و... – ورود بدون مرز و خدشه به حیطه صلاحیت قانونی دفاتر اسناد رسمی‌محسوب می‌شود.«سند نویسی» ، که در سایه تسلط نسبی به قوانین و مقررات متعدد حقوقی و تجربه میسر می‌شود، از دیر باز تخصص و هنر دفاتر اسناد رسمی‌و نقطه اتکای افکار عمومی‌در تنظیم روابط حقوقی، مالی بوده است. محدودیت در استفاده از فنون متعدد حقوقی و نگارشی و ملزومات آن، در کتابت و سند نویسی، مشخصه بارز سامانه ثبت آنی معاملات است که در استفاده از آن، سند نویسی با مفهوم فوق جایگاهی ندارد و بیشتر اپراتوری (کاربری) رایانه مد نظر است! و سردفتر عملا حوزه فعالیت خود را فرمایشی و آمرانه و بعضا در تضاد با مقررات می‌بیند.
 
به‌نظرم باید این امکان بررسی می‌شد که آیا استفاده بهینه از فناوری نوین و فضای مجازی (که مورد تایید همگان است)، در کنار قابلیت‌های فنی و حقوقی دفاتر و با جلب نظر سردفتران و حفظ حریم و صلاحیت‌های آنان، ممکن نبود؟ و آیا تکالیفی که در اجرای طرح‌های نوین وجود دارد همگی – مطابق مقررات – متوجه دفاتر اسناد رسمی‌است ؟ و سرمایه‌های عظیم فنی وحقوقی و انسانی موجود در دفاتر اسناد رسمی، به چه میزان از ثبت آنی بهره خواهند برد؟
و دیگر اینکه، بی‌انصافی‌است دفاتر اسناد رسمی‌همه مشکلات را ناشی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ببینند. این سازمان در حوزه عملیاتی در سال‌های اخیر بسیار موفق عمل کرده و بخش قابل توجهی از ناکامی‌ها‌ی موجود به عدم پویایی فنی و حقوقی برخی از دفاتر اسناد رسمی‌و نیز عدم پایبندی به فعالیت‌های صنفی و عافیت‌طلبی برخی مجامع و کانون‌های سردفتری ، بر می‌گردد.
 
اطلاعیه کانون سردفتران و دفتریاران در روز دوم مهرماه– که بیشتر رنجنامه ای دیر هنگام است تا اطلاعیه! - به‌خوبی نمایانگر این است که در تعامل با نهاد‌های مربوط و حسن‌نظر سازمان ثبت، آن‌گونه که شایسته است عمل نشده و نیز از ظرفیت‌های موجود، در بهبود عملکرد و جایگاه قانونی ثبت آنی، بهره کامل نبرده‌اند.
 
جامعه حقوقی کشور دفاع ممتاز وکلای شریف دادگستری و کانون‌های مرتبط را در بحث لایحه جامع وکالت و حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری از یاد نبرده، و دفاتر اسناد رسمی‌وکانون سردفتران و دفتریاران و جوامع سردفتری باید در فضایی مثبت و سازنده به نقد و بررسی کارشناسانه امر، اهتمام بیشتری نشان دهند.
 
معتقدم باید تعاملات دوجانبه میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کارشناسان و سردفتران منتخب استان‌ها – در جهت شفافیت جایگاه ثبت آنی و اصلاح کارشناسی امور- افزایش یابد و صد البته این میسر نخواهد بود مگر با لحاظ قانون و حفظ کرامت افراد و در نتیجه احترام به خواست شهروندان.
 
برگرفته از جامعه سردفتران البرز

 

نوشته شده در چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:,ساعت 10:39 توسط امیرعلیزاده| |
سه شنبه 9 مهر 1392                
طی ده روز اول اجرای سامانه ثبت الکترونیکی اسناد، تعداد اسناد ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل، از رشد بیست درصدی برخوردار بوده است                                                        
                 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آمار اسناد ثبت شده در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد طی ده روز اول کاری، از افزایش بیست درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
نوشته شده در چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:,ساعت 9:35 توسط امیرعلیزاده| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com